Hlavní nádraží Ostrava je důležitým dopravním uzlem a zároveň jednou z nejvýznamnějších vstupních bran do města. Jeho aktuální využití a vzhled však neodpovídají současným potřebám ani očekáváním cestujícím, je proto dlouhodobě centrem pozornosti. Město Ostrava v minulosti pracovalo s několika variantami řešení přednádraží, poslední z nich předpokládalo umístění muzea dopravy v předprostoru nádraží a vymístění tramvajové smyčky, právě vymístění tramvajové smyčky se však v rámci projektové přípravy potvrdilo jako ekonomicky i provozně neopodstatněné a město je proto nuceno přistoupit k jiné variantě.
Projekt zahrnuje rekonstrukci budovy vlakového nádraží (SŽDC), generální rekonstrukci nástupišť a tubusů Hlavního nádraží v Ostravě, úpravu a rekonstrukci tramvajové smyčky vedoucí k dosažení úplné bezbariérovosti a estetizaci veřejného prostoru. Realizována bude úprava smyčky ve stávající poloze za účelem bezbariérovosti a úprava celkového veřejného prostoru nádraží ve vazbě na rekonstrukci SŽDC.
Investorem projektu je Správa železnic a zahrnuje nejen rekonstrukci železničního uzlu Ostrava, a zejména v rámci stanice Hlavní nádraží kompletní rekonstrukci kolejiště a přístupu k nástupištím. Uvedená akce reaguje na přípravu výstavby vysokorychlostní trati do Ostravy, kdy Hlavní nádraží Ostrava bude jednou z klíčových zastávek.

Pro navazující městský prostor je klíčová změna na přístupu k nástupištím podchodem, které představují nejefektivnější propojení vlakových nástupišť, nástupišť pro MHD a plánovaného podzemního parkoviště. Navazující estetizace přednádraží, včetně dominantního zastřešení, řešení pěších a cyklistických, dopravních pro osobní i městskou dopravu a vazeb na okolí je předmětem řešení SMO. Více zde.